studie islamitische psychologie (3)

Studie islamitische psychologie

 

Inschrijven  kan nog voor deze groep!!!!

Deel 1: van 16-09-‘16 t/m 24-12-‘16

Uit de studie islamitische psychologie

Ik heb verschillende islamitische studies gevolgd, maar dit is wow!!Verbazing en verwondering vooral over de diepe kennis van bijvoorbeeld Imam Alghazali over de psyche van de mens. Ik moet eerlijk zeggen dat westerse psychologen en psychologie niet een haartje in de buurt komen van deze genieen. Lees hier onder een glimp van de analyse van ibn Al-Qayin in de Koran welk niveau van ongeloof een hart kan hebben en hoe het zich ontwikkeld:

Khatm= zegel. Allah heeft hun harten zijn verzegeld (baqara)
Tab’= stempel. Allah heeft hun harten bestempeld. Tab’en khatm hebben allebei de betekenis dat hun harten dicht zijn gemaakt zodat er niets van geloof en leiding kan binnenkomen. Deze betekenissen zijn bijna hetzelfde. E is echter een klein verschil. Volgens Ibn al-Qayim is de betekenis van de bestempeld tab’ nog extremer omdat het een soort gewoonte en natuur van het hart is geworden.
Akina: sluiers. We hebben over hun harten sluiers aangebracht zodat ze het niet begrijpen. Dus ze begrijpen het niet en hebben niet de inzicht. Onze harten zijn versluierd voor datgene waartoe je ons oproept en onze oren zijn verstopt en tussen ons en jou is een afscherming. Dus hier worden de sluiers van het hart genoemd. De sluiers van de oren, dat is de ontstopping, en de sluiers van de ogen dat is de afscherming. Dus we begrijpen jouw woorden niet en we horen je niet en we zien je niet. Oftewel we accepteren niet wat je zegt omdat we je niet begrijpen en we jou niet zien. Dus hun ogen zijn in omhulsel zodat de tekenen van Allah en de bewijzen van tawhid en zijn wonderbaarlijke machten niet zien. En de ogen van hun harten zijn in een omhulsel zodat ze de Koran niet begrijpen en niet kunnen overpeinzen en daar leiding uit kunnen halen. Dit is het omhulsel van het hart dat vervolgens naar het oog gaat.

Wilt u meer informatie over de studie meld je dan aan. U ontvangt dan vrijblijvend de studiegids:

Deel 1

Voor elke Moslim of dienstverlener die affiniteit heeft met de Islam die:

  • In aanraking komt met Islamitische patiënten met een psychisch probleem.

  • Die Moslims wil helpen vanuit een Islamitische invalshoek.

  • Die het wereldse met het spirituele wil combineren

De inhoud:

(onder voorbehoud, hier kunnen geen rechten aan ontleend worden).

Module 1:

Allah, Schepper van de ziel

Module 2: 

De ziel tussen twee verdragen;

Module 3:

Soenan tashri’ya en Soenan alkawniya

Module 4:

De lichaam en de ziel

Module 5: 

De ziel, het hart en de psyche

Module 6: 

Emoties, etiketten en handelingswijze van de Profeet

Hoe heeft de Profeet Mohammad salla Allahu alaihi wassalam mensen met problemen behandeld?

Module 7: toets en afsluiting

Naam studie                                                                                                                                                                                                     Islamitische Psychologie deel 1

Lengte studie
Totaal 7 dagen van 9.30 uur tot 13.30 uur, start september 2016

Locatie

Utrecht centrum Oase/Rotterdam centrum de middenweg

Voor meer informatie en om de studiegids te ontvangen stuur een mail naar tarbiy@live.nl
Met je naam, woonplaats en telefonnummer

 

Ervaringen van cursisten

 “Deze kennis js echt diep, Masha’Allah, ik heb zelf ook Islamitische psychologie gedoceerd – maar altijd een ‘inleiding’ genoemd, omdat mijn kennis beperkter is dan ik zou willen. Voor de échte kennis kan ik absoluut Tarbiyya instituut aanraden, in Nederland zijn ze uniek (echt) – en ik denk zelfs qua diepgang ook op het globale niveau.” (Anoniem)

“Deze cursus is echt interessant, het zet je aan tot dieper denken en zelf reflectie” (anoniem)

‘Ik ben dankzij de cursus steeds beter in staat om mijn cliënten te helpen’ (anoniem)

“Ik heb altijd al gewild om iets van de islam te leren wat ik echt kan toepassen in mijn werkpraktijk

Dankzij deze cursus heb ik de kans gekregen” (anoniem)

`Alle lessen zijn waardevol geweest en een verrijking in mijn werk en leven.` (anoniem)

Alle lessen waren zeer waardevol alhamdulilah Moge Allah de docent belonen, ameen (anoniem)

Ik vond de lessen over tazkiyat annafs en de natuurwetten het meest waardevol. Maar ook zeker hoe bepaalde ´ziektes´ behandelen´. (anoniem)

 

1163 replies